Jan 29, 2009

Faedah kad kredit

a'salam wr kth

Saya sekarang dalam proses untuk apply kad bank Islam (master) untuk tujuan harian, dan sebelum ini saya telah menggunakan kad kredit konvesional (riba le tu!!).

Dan saya bercadang untuk memindah seluruh baki kredit saya ke Kad Bank Islam tersebut dan secara tak lansung saya juga akan memindahkan semua interest yang dulu bersama, apakah hukumnya sekrang adakah saya masih lagi dibebankan dengan riba yang sebelum ini.

****************
thtl

Jawab:

Riba adalah dosa besar. Ia memerlukan taubat dan penyesalan.

Dalil: "orang2 yg sampai kepadanya larangan Tuhannya lalu terus berhenti, maka baginya apa yg telah diambilnya dahulu. dan urusan nya terserah kepada Allah. Orang yg mengulangi (mengambil riba), maka ia adalah penghuni neraka.." alBaqarah: 272 (terjemahnya)

Langkah anda berpindah kepada Bank Islam dan kemudian bertaubat dari kesalahan dulu adalah maksud ayat di atas. Disamping itu berhati-hatilah dengan penyakit kad kredit walaupun ia ditadbir oleh bank Islam.

WaLlahu a'alam

0 comments:

Post a Comment